دانستنی های تکنولوژی

پردازنده‌های رایزن 6000 در برابر نسل دوازدهم اینتل: کدام حرف اول را در بازار خواهند زد؟

پردازنده‌های رایزن 6000 در برابر نسل دوازدهم اینتل: کدام حرف اول را در بازار خواهند زد؟

در نمایشگاه CES 2022، شرکت‌های اینتل و AMD از جدیدترین پردازنده‌هایشان برای بازار لپ‌تاپ‌ها رونمایی کردند که از جدیدترین فناوری‌های روز بهره می‌برند و قابلیت‌های چشمگیری دارند. اما پردازنده های رایزن 6000 شرکت AMD گزینه مناسب‌تری هستند یا نسل دوازدهم اینتل موسوم به آلدر لیک؟

در سال‌های دور، اینتل و AMD در هر نسل رقابت نزدیکی با یکدیگر داشتند، اما با گذر زمان اینتل توانست فاصله‌اش را با رقیب قدیمی‌اش افزایش دهد و AMD تقریبا از دور رقابت خارج شد. اما حرکت به سمت معماری Zen و پردازنده‌های رایزن، وضعیت را تغییر داد. AMD با معرفی هر نسل جدید از این پردازنده‌ها، توانست وضعیتش را بهبود دهد و از سری رایزن 4000 به بعد به لطف عملکرد مناسب و شارژدهی بالاتر نسبت به محصولات اینتل، کم کم شروع به افزایش سهمش در بازار کرد.حالا AMD با جدیدترین پردازنده‌هایش می‌خواهد قدرتمندتر از همیشه در بازار ظاهر شود و طبق ادعایی که کرده، امسال 200 لپ‌تاپ مختلف با تراشه‌هایش روانه بازار می‌شوند. اگرچه اینتل مانند AMD آمار و ارقامی درباره شرکایش منتشر نکرده، اما همانطور که می‌دانید این کمپانی رهبری بازار پردازنده‌ها را در دست دارد و نسل دوازدهم یا همان آلدر لیک، نقطه عطفی در محصولاتش به حساب می‌آید، چرا که با یک معماری بروز شده روبه‌رو هستیم و همانند پردازنده‌های موبایل، از معماری هیبریدی بهره می‌برند.در سال 2022 تقریبا تمام لپ‌تاپ‌های بازار با پردازنده رایزن 6000 شرکت AMD یا نسل دوازدهم اینتل روانه بازار می‌شوند.

مسلما هم اکنون نمی‌توانیم برنده اصلی میان پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل و رایزن 6000 AMD را انتخاب کنیم. برای نتیجه‌گیری نهایی باید منتظر عرضه لپ‌تاپ‌های مجهز به آن‌ها باقی بمانیم تا ببینیم هر کدام از آن‌ها چه عملکردی از خودشان نشان می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *