دانستنی های برق خانگی

آیا یخچال نیاز به محافظ برق دارد ؟

محافظ ولتاژ یخچال

محافظ یخچال وسیله‌ای است که مانند کلاه ایمنی عمل میکند. شاید سالها از کلاه ایمنی استفاده کنیم و دچار حادثه هم نشویم، ولی همان یک بار که به کار می‌آید می‌تواند جان‌تان را نجات دهد. محافظ یخچال هم به همین گونه است، شاید قطع و وصل جریان برق یا افت ولتاژ چندان به چشم‌ نیاید، اما همین قطع و وصلی یا ضعیف شدن ولتاژ می تواند به قیمت سوختن موتور یخچال‌ تمام شود. هزینه تعمیر یک یخچال معمولی در سال 1399 مبلغی در حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان می باشد. مقایسه هزینه تعمیر یخچال با قیمت محافظ برق یخچال به روشنی به صرفه بودن استفاده از محافظ برق را نشان می دهد.

ولتاژ یخچال چیست؟

برای شناخت ولتاژ یخچال و توجه به آن در هنگام خرید دستگاه های برقی، لازم است تعریف ولتاژ را به درستی بدانیم. ولتاژ یا فشار برق، وظیفه جابجا کردن بار الکتریکی یا همان برق را در درون سیم بر عهده دارد. در واقع برق سوار بر ولتاژ از یک نقطه به نقطه ای دیگر حرکت می کند. در یک قیاس ساده می تواند ولتاژ را با آب موجود در لوله کشی ساختمان مقایسه کرد. آب درون لوله کشی به وسیله یک پمپ از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت می کند. کاری که پمپ در لوله کشی آب می کند ولتاژ در انتقال برق درون سیم انجام می دهد.

در یک اشتباه شایع میان مردم ولتاژ و وات یکسان گرفته می شود. وات به زبان ساده قدرتی است که برق می تواند تولید کند تا با آن قدرت یک وسیله برقی شروع به کار نماید. برای مثال یک لامپ کم مصرف نیاز به برقی با قدرت 40 وات دارد که این 40 وات قدرت برق باید با 230 ولت سرعت در درون سیم جابجا شود، تا لامپ روشن گردد. همچنین یک دستگاه آب میوه گیری نیاز به برقی با قدرت 435 وات دارد تا شروع به کار نماید.

حال باید به درستی بدانیم که محافظ یخچال وظیفه کنترل ولتاژ را بر عهده دارد. یعنی به محض اینکه سرعت انتقال برق در مسیر سیم از میزان استاندارد تعیین شده در دستگاه بیشتر یا کمتر بشود، محافظ جریان برق را قطع کرده و پس از مدتی در صورت بازگشت جریان برق به حالت استاندارد، برق را وصل می نماید.

محافظ یخچال چیست ؟

محافظ برق یخچال چیست ؟

همه ما زمان‌هایی را تجربه کرده‌ایم که برق برای کسری از ثانیه قطع و وصل میشود و یا کمی حالت سکته ای به خود می گیرد و دوباره به حالت عادی برمیگردد. همه این دست خاطرات ما تجربه هایی از نوسان برق است. محافظ برق یخچال، دستگاه رابطی است که وظیفه کنترل نوسان ولتاژ، در مسیر حرکت برق را بر عهده دارد. این نوسان‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد از وجود مشکل در خطوط انتقال برق شهری گرفته تا مصرف بیش از حد برق در طول شبانه روز. در واقع کار محافظ برق یخچال قطع برق در زمان نوسان و وصل دوباره آن  پس از گذشتن زمانی مشخص و برگشتن میزان ولتاژ به شرایط عادی است.

ویژگی محافظ یخچال خوب چیست؟

در هنگام خرید محافظ یخچال بهتر است به این ویژگی‌ها توجه شود. پیش از همه لازم است به تفاوت بین سیم رابط برق و محافظ های یخچال اشاره کنیم. سیم رابط برق صرفا یک وسیله با چند پریز است تا بتوان از یک پریز برای استفاده چندین دستگاه برقی استفاده کرد، اما توان محافظت الکتریکی را ندارد. از آن طرف محافظ یخچال نوعی سیم رابط با توان کنترل جریان ولتاژ برق است. بنابراین حواس‌مان باشد که این دو محصول را با یکدیگر اشتباه نگیریم.

در وهله‌ی اول برای خرید، چه به صورت آنلاین و چه به صورتی حضوری، از اعتبار اجناس فروشگاه و فروشنده مطمئن باشید. در هر دو صورت آنلاین یا حضوری می‌توانید با پرس و جو از اطرافیان یا افراد فنی، در مورد مارک‌های مرغوب محافظ نوسان برق یخچال پرس و جو کنید. برای مثال پیشنهاد ما محافظ یخچال جدید پارت مدل پارت یا محافظ چهارخانه ارت‌دار یخچال فریزر 400 میکرومکس است. اگر اهل آنلاین خرید کردن هستید می‌توانید این محافظ‌های برق یخچال و دیگر محصولات برقی را در سایت پخش لاله‌زار ببینید، قیمت بگیرید و با هم مقایسه کنید.

در گام بعدی به خود محصول می‌رسیم، یک محافظ برق خوب حتما دارای ضمانت تعویض است. همچنین دارای خروجی کافی برای تمام وسایل برقی می باشد. بین خروجی دو شاخه ها فاصله مناسبی قرار دارد تا دو شاخه ها به یکدیگر گیر نکنند. از طرفی کابل برق آن به اندازه کافی طولانی است تا شما به دردسر نیوفتید.

از سوی دیگر مهم است که محافظ بتواند همه شوک‌های برقی که به دستگاه وارد می شود را کنترل کند و مانع آسیب رسیدن به دستگاه های متصل به خود شود. و بتوان از طریق ناب(پیچ) روی دستگاه، میزان ولتاژ را تنظیم کرد.

در مورد جنس بدنه بهتر است که ضد آتش باشد تا در صورت بروز اتصالی یا آب شدن سیم ها، بدنه محافظ باعث آتش‌سوزی نشود.

اکثر محافظ ‌های یخچال، خود دارای فیوز محافظ برق هستند تا مانع از سوختن محافظ شوند. در محافظ‌های استاندارد این فیوزها در دسترس‌اند تا در صورت سوختن مصرف‌کننده بتواند به راحتی آنها را تعویض کند. توجه داشته باشید که در مواقعی که فکر می‌کنید محافظ تان سوخته یا خراب شده شاید صرفا فیوز آن سوخته و باید تعویض شود تا محافظ دوباره کار کند.

توجه کنید که محافظ برق دارای کلید خاموش-روشن باشد. در صورتی که کودک خردسال دارید حتما منافذ پریز‌ها دارای محافظ پلاستیکی باشند تا کودکان نتوانند چیزی درون آن وارد نمایند.

عمر مفید محافظ یخچال چند مدت است؟

 عمر مفید محافظ مخصوص یخچال چیزی است که نمی توان در مورد آن به  ماه و سال به کسی وعده‌ای داد. زیرا دقیقا مانند مثال اول مقاله در مورد کلاه ایمنی، شاید در همان روز اول اتفاقی بیوفتد و کلاه ایمنی در اثر ضربه بخورد و بشکند تا مانع آسیب به شما شود و شاید تا سالها این اتفاق نیوفتد. این در مورد محافظ یخچال هم تا حدود زیادی صدق می‌ کند.

موضوع مهم دیگر سیم‌کشی استاندارد ساختمان شما است. اگر سیم کشی‌ها دارای مشکلاتی باشند، که اکثرا هم دارای مشکل هستند، زمینه را برای بروز نوسان فراهم میکنند و روی عمر مفید محافظ تاثیر مستقیمی دارند.

به طور کلی توصیه می شود که اگر بیش از 3 سال از طول عمر محافظ گذشته و به کارکرد آن مشکوک هستید بهتر است آن را به یک تعمیرکار نشان داده و در صورت وجود مشکل اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمایید. حتی در صورت عدم بروز مشکل نیز بهتر است هر 3 سال یکبار به فکر نو کردن محافظ‌ باشید.

محافظ برق برای یخچال ساید‌بای‌ساید

یخچال های ساید بای ساید دارای ابعاد بزرگتری هستند، به همین خاطر از قطعات الکتریکی بیشتری برای کنترل دمای داخل یخچال استفاده میکنند. این موضوع در کنار موتورهای قوی‌تری که در این یخچال‌ها به نسبت سایر یخچال ها به کار می رود، باعث می شود که یخچال ساید‌بای‌ساید بسیار نسبت به نوسان برق حساس‌تر باشد. با توجه به قیمت‌های سرسام‌آور این یخچال‌ها بی‌شک استفاده از محافظ‌های نوسان برق، کاری کاملا عاقلانه و ضروری است.

مبحث  13 مقرارت ملی ساختمان

در پایان لازم است که به مبحث  13 مقرارت ملی ساختمان نیز اشاره‌ای کنیم. به طور کلی مقرارت ملی ساختمان برای طراحان و مجریان عمرانی وضع شده و در آن از طراحان و مجریان می خواهد که طبق اصول مهندسی درج شده در آن به طراحی و محاسبات اقدام کنند، و نیز علاوه بر آن سازندگان را ملزم به رعایت ایمنی و بهداشت در محیط ساخت‌و‌ساز می‌نماید.

در مبحث 13 این مقرارت در مورد طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان به طور کامل صحبت شده است. اما نکته ما نه محتویات قانونی مبحث 13 بلکه عدم رعایت این اصول در طراحی و اجرای ساختمان‌ها در ایران است. در کشور های توسعه یافته با رعایت اصول سیم‌کشی ساختمانی تمام مشکلات مربوط به نوسانات از پیش رفع شده است و نیازی به استفاده از محافظ برق نیست، اما در ایران به دلیل عدم رعایت این اصول مشکلات مختلفی برای دستگاه‌های برقی پیش می‌آید و لزوم استفاده از محافظ برق برای یخچال و هر وسیله‌ی برقی دیگر را ضروری می‌کند. با توجه به سیر صعودی و سرسام‌آور وسایل برقی استفاده از محافظ برق را جدی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *