دانستنی های برق ساختمانی

تایمر راه پله چیست ؟

تایمر راه پله چیست

تایمر راه پله یک سوئیچ الکتریکی است که برای کنترل روشنایی راه پله، راهرو یا لابی استفاده می شود. به این تایمر ها رله راه پله هم می گویند. وقتی شما کلید چراغ راهروی ساختمان را فشار می دهید، چراغ ها برای مدت مشخصی روشن می مانند تا شما از پله ها بالا بروید و یا پایین بیایید، سپس چراغ ها خود به خود خاموش می شوند. مدت زمانی که پس از فشردن کلید، چراغ ها روشن می مانند با استفاده از تایمر راه پله تنظیم می شود. زمان روشنایی تایمر راه پله یا رله راه پله بین 1 دقیقه تا 20 دقیقه قابل تنظیم می باشد.
یکی از مزیت های استفاده از تایمر راه پله در ساختمان های مسکونی، کاهش هزینه برق مصرفی می باشد.

انواع تایمر راه پله

تایمر راه پله به دو نوع تقسیم می شود :
تایمر راه پله سه سیم، این تایمر ها دارای 3 ترمینال می باشند.
تایمر راه پله چهار سیم، این تایمر ها دارای 4 ترمینال می باشند.
انتخاب نوع تایمر بستگی به نقشه سیم کشی و برق کشی ساختمان دارد، به همین خاطر قبل از اقدام به خرید تایمر راه پله لازم است با یک متخصص فنی برق مشورت نمایید.

تنظیم تایمر راه پله

این تایمر ها معمولا در ابعاد 6 در 10 سانت ساخته می شوند و قابلیت نصب بر روی ریل یا جعبه فیوز را دارا می باشند. برخی از آنها مانند تایمر راه پله دیجیتال میکرومکس دارای ریل جهت نصب بر روی دیوار هستند.
تنظیم تایمر راه پله به طور کلی شامل دو بخش می شود :
بخش اول تنظیم عقربه ای است که مدت زمان روشنایی چراغ ها را بعد از فشردن کلید تعیین می کند. از طریق این عقربه می توانید میزان روشنایی را بین 1 تا 20 دقیقه تنظیم نمایید.
بخش دوم شامل دکمه ای است که اگر بر روی عدد 0 تنظیم شود، بعد از فشردن کلید، چراغ ها بر اساس زمان تعیین شده روشن خواهند بود و بعد به صورت اتوماتیک خاموش می شوند و اگر بر روی 1 تنظیم شود بعد از فشردن کلید چراغ ها به صورت دائمی روشن می مانند.

تایمر راه پله چیست

خرابی تایمر راه پله

تایمر ها به دلایل مختلفی خراب می شوند. خراب شدن تایمر ها عملکر آنها را با مشکل مواجه می کند. علت بیشتر مراجعات برای تعمیر تایمر ها به خاطر خاموش شدن چراغ ها، زودتر از زمان تنظیم شده است. باید بدانید که جریان خروجی تایمر مشاعات می تواند 20 لامپ 100 وات را روشن نماید و در صورت اتصال لامپ های بیشتر، تایمر به درستی عمل نخواهد کرد.
در صورت مشکل در تایمر راه پله، قبل از تماس با تعمیر کار از سالم بودن سیم کشی ساختمان اطمینان حاصل نمایید. برای اینکار کافیست کلید چراغ ها را فشار داده و بعد رها کنید، اگر چراغ ها بلافاصله پس از رها کردن کلید خاموش شدند بدین معنی است که سیم کشی ساختمان سالم بوده و باید برای تعمیر تایمر اقدام کنید.
در صورت نصب اشتباه سیم های فاز و نول بر روی پورت های ورودی تایمر، پس از زدن کلید راه پله، فیوز داخل تایمر خواهد سوخت. این فیوز شیشه ای قابل تعمیر نیست و لازم است با یک فیوز جدید تعویض گردد تا دوباره بتوان از تایمر استفاده کرد.

1 نظر در “تایمر راه پله چیست ؟

  1. غلام توسلی گفت:

    من برای ساختمان 4 طبقه که حدودا 30 تا لامپ در راهرو ها و پارکینگ دارد باید از چه نوع تایمری استفاده کنم و آیا نیاز به سیم کشی در ساختمان وجود دارد و اینکه چقدر سیم لازم دارد یک تایمری می خوام که دارای گارنتی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *