دانستنی های برق خانگی

ترموستات چیست ؟

ترموستات چیست

ترموستات کنترل کننده الکتریکی خودکاری است که برای تنظیم دما در فضای بسته، معمولاً آن را به دستگاه های گرم شونده یا سرد ساز متصل میکنند، تا با قطع و وصل دستگاه، آن فضا را در دمای تنظیم شده ثابت نگه دارند. هنگامی که دما به نقطه تنظیم برسد، ترموستات مدار برقی دستگاه را قطع میکند و وقتی دمای هوای محیط از مقدار تعیین شده کمتر شود، ترموستات مجددا مدار را وصل کرده و دستگاه روشن می شود. ترموستات ها از انواع سنسورها برای سنجش دما استفاده می کنند.
ترموستات ها به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم می شوند :
ترموستات الکترومکانیکی، در این مدل ترموستات با استفاده از فرمان حسگر حرارتی توسط یکسری رابط مکانیکی به میکروسوئیچ، برای قطع و وصل شدن مدار الکتریکی فرمان صادر می شود. محصولاتی که در ساخت آنها از این نوع تکنولوژی استفاده شده، دارای عمری طولانی می باشند. ترموستات الکترومکانیکی دارای دو نوع حسگر دما می باشد، که یک نوع آن بر اساس اصل انبساط مایع عمل میکند و با نام ترموستات مویین شناخته میشود و نوع دیگر توسط انبساط فلز که ترموستات بایمتال نامیده می شود.
ترموستات الکترونیکی، این نوع ترموستات فرمان دریافت شده از سنسور دمایی را توسط جریان الکترونیکی به یک رله مینیاتوری منتقل کرده و باعث قطع و وصل جریان الکتریکی می گردد.

اگر بنا بر نیاز خود به دنبال خرید ترموستات می باشید، ما یکی از پرفروش ترین ترموستات های موجود در سایت پخش لاله زار را که دارای میزان رضایتمندی بالایی میان مصرف کنندگان است، به شما معرفی می کنیم. ترموستات میکروپروسسوری MMX – PI 400 با توان تنظیم دما بین منفی 50 درجه تا 400 درجه و با دقت 1 درجه و امکان نصب آسان و تنظیم ساده از طریق رابط کاربری تمام دیجیتالی خود که تولید شرکت میکرومکس می باشد، ضمن کارایی مناسب از کیفیت و طول عمر بالایی نیز برخوردار می باشد.

ترموستات میکروپروسسوری MMX – PI 400 میکرومکس

ترموستات میکروپروسسوری MMX – PI 400 میکرومکس بر مبنای استاندارد جهانی TS-90 ودر ابعاد استاندارد 96*96 طراحی شده است.
از ویژگی ها و امکانات این ترموستات می توان به موارد زیر اشاره کرد :
2 نمایشگر دیجیتال ( سون سگمنت ) جهت نمایش دمای محیط و درجه حرارت تنظیمی
2 نمایشگر ( LED ) جهت نمایش حالت قطع و وصل رله خروجی
رله خروجی 15 آمپر
تنظیم پس ماند حرارتی (DIF) تا 50 درجه از نقطه تنظیم اصلی (SP)
امکان استفاده از حالت PI ( تناسبی هوشمند ) برای حالتHEAT و عملکرد ON/OFF برای هر دو حالتHEAT و COOL
تنظیم و نمایش دما از منفی 50 درجه تا 400 درجه سانتیگراد با دقت 1 درجه سانتی گراد
تصحیح خطای منحنی ترموکوپل در تمامی نقاط با بهرگیری از قابلیت تنظیم OFFSET به میزان 20 درجه سانتیگراد
قابلیت استفاده در دو حالت سرد کننده یا گرم کننده

ترموستات میکروپروسسوری MMX – PI 400 میکرومکس

نحوه تنظیم ترموستات میکروپروسسوری

برای استفاده از این ترموستات ابتدا باید تنظیمات مورد نیاز را از طریق دکمه ها و رابط های کاربری موجود بر روی دستگاه انجام دهیم. بعد از آن می توانیم از ترموستات برای تنظیم دمای محیط استفاده کنیم. بر روی ترموستات میکروپروسسوری میکرومکس دکمه ها و نشان گرهایی موجود است که برای استفاده از آنها باید کاربرد هر کدام و نحوه تنظیم آنها را بدانیم. در ادامه کارکرد و نحوه تنظیم هر یک از نشانگر ها و دکمه های روی دستگاه را به طور کامل توضیح می دهیم.
SP : حداکثر دما، با تنظیم این عدد بین منفی 50 درجه تا 400 درجه سانتیگراد، هنگام رسیدن دمای ترموکوپل به عدد تنظیم شده، دستگاه فرمان قطع داده و رله خروجی دستگاه قطع می شود.
DIF : پسماند دما (SP-DIF)، با تنظیم این عددبین 0 تا 50، عدد تنظیم شده از عدد SP کم شده و حداقل دما را تعریف میکند. به طور مثال در صورت تنظیم SP بر روی 100 درجه سانتیگراد و DIF بر روی عدد 5، هنگام رسیدن به عدد 100 رله دستگاه قطع شده و هنگام رسیدن به عدد 95 (95=5-100) رله دستگاه فرمان وصل را صادر میکند.
CYCEL : چرخه، این بخش از عملکرد دستگاه به صورت پیشفرض برروی حالت (ON/OFF) تنظیم شده است. در این صورت رله دستگاه در هنگام رسیدن به نقطه SP فرمان قطع داده و پس از کاهش دما و رسیدن به نقطه حداقل (SP-DIF) رله دستگاه فرمان وصل میدهد. در صورت تغییر حالت از ON/OFF به PI یا تناسبی هوشمند و تنظیم آن از 4 ثانیه تا 120 ثانیه، رله دستگاه هنگام رسیدن به نقطه SP، فرمان قطع داده و با کاهش دما و رسیدن به نقطه حداقل دما (SP-DIF) رله دستگاه فرمان وصل داده و در این فاصله، دمای رله خروجی مدتی قطع و مدتی وصل می باشد که نسبت زمان وصل به زمان قطع توسط برنامه هوشمند داخلی به صورت تناسبی تنظیم میگردد تا سیستم با دقت کافی در نقطه SP ثابت بماند.
OFFSET : اصلاح، پارامتر OFFSET جهت تصحیح خطاهای محیطی موجود مانند خطای ترموکوپل، خطای اختلاف نوک ترموکوپل با محیط مورد نظر و سایر خطاها در نظر گرفته شده است و از منفی 20 تا مثبت 20 درجه سانتیگراد می توان آنرا تنظیم کرد. ولی توصیه می شود همواره مقدار OFFSET بر روی صفر تنظیم گردد، مگر در مواردی که از میزان خطای موجود کاملا مطمئن باشید. در این حالت مقدار OFFSET در تمام رنج بر روی قرائت های دما موثر است.
HEAT / COOL : گرمایش / سرما ساز، با انتخاب حالت HEAT هنگام رسیدن دمای ترموکوپل به عدد تنظیمی حداکثر دما (SP) رله دستگاه فرمان قطع داده و پس از کاهش دما و رسیدن به نقطه حداقل دما (SP-DIF) رله دستگاه فرمان وصل میدهد.
در صورت انتخاب حالت COOL، رله دستگاه در زمان رسیدن به نقطه حداکثر دما (SP) فرمان وصل داده و با رسیدن به نقطه حداقل دما (SP-DIF) فرمان قطع میدهد.

تذکر، جهت قفل کردن کلید ها می بایست دو کلید پایین و بالا را همزمان فشار داده و به مدت 5 ثانیه نگه دارید، تا بر روی صفحه نمایشگر کلمه LOCK نمایش داده شود، و جهت باز کردن قفل کلید مجددا کلید پایین و بالا را همزمان به مدت 5 ثانیه فشار دهید تا کلمه UNLOCK بر روی نمایشگر نمایش داده شود.

طریقه نصب دستگاه ترموستات میکروپروسسوری MMX – 400PI میکرومکس

پشت دستگاه 7 ترمینال جهت ورودی و خروجی در نظر گرفته شده است که :
ترمینال 1 و 2 ورودی فاز و نول جهت تغذیه خود دستگاه
ترمینال 3 و 4 و 5 ورودی و خروجی های رله می باشد به این صورت که فاز مدار فرمان به پایه 4 وصل شده و از پایه 3 جهت راه اندازی مصرف کننده و از پایه 5 در صورت نیاز به استفاده برای آلارم
ترمینال های 13 و 14 جهت اتصال سیم ترموکوپل می باشد

تذکر، مدل سیم ترموکوپل این ترموستات حتما باید تیپ K باشد.
تذکر، بدلیل اینکه سیم ترموکوپل مدل K دارای قطبیت یا جهت می باشد، در صورت اتصال اشتباه سیم ترموکوپل بر روی صفحه نمایشگر دستگاه کلمه NOTC نمایش داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *