دانستنی های برق صنعتی

کنترل فاز چیست؟

کنترل فاز چیست؟

همه ما می دانیم که در برق صنعتی از وسایل ها و تجهیزاتی برای حفاظت مصرف کننده در مدار و تابلو برق استفاده می شود و کنترل فاز هم یکی از این تجهیزات حفاظتی است که به صورت الکترونیکی عمل حفاظت الکتروموتور را به عهده می گیرد.

به بیان ساده تر کنترل فاز حفاظت کننده ی موتور در برابر اختلالات ولتاژ است و کنترل بار حفاظت کننده در برابر اختلالات جریان است

کنترل فاز چیست ؟

کنترل فاز یا اصطلاحا “رله کنترل فاز” یکی از تجهیزات حفاظتی مورد استفاده در تابلو برق است. عملکرد این دستگاه به‌صورت الکترونیکی بوده و وظیفه آن حفاظت از تجهیزات در برابر اختلالات شبکه برق می‌باشد.منظور از اختلالات کاهش / افزایش ولتاژ، عدم تقارن یا جابه‌جایی فازهاست. البته در نوع تکفاز آن، دو فاز شدن شبکه را نیز کنترل می‌کند.

وظایف کنترل فاز:

در صورت بروز هر یک از موارد زیر کنترل فاز مدار فرمان را قطع می کند:

  1. ولتاژ بالا تر از حد مجاز باشد
  2.  ولتاژ پایین تر از حد مجاز باشد
  3.  قطع یکی از فاز ها
  4. جابجایی فاز ها
  5. عدم تقارن فاز ها

کنترل فاز میکرو مکس

همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی الکتروموتور های سه فاز ایرادات شبکه برق رسانی و سیم های حامل جریان است این ایرادات شامل

  • قطع فاز
  •  جابجایی فاز
  •  افزایش و یا کاهش بیش از حد مجاز ولتاژ شبکه
  • عدم تقارن ولتاژ سه فاز
  • شوک های ناشی از قطع و وصل متوالی برق

برای حفاظت الکترو موتور ها در مقابل این خطاها از رله کنترل فاز استفاده می‌شود.

رله کنترل فاز mp-101 شرکت میکرومکس دارای گواهی ثبت اختراع به عنوان اولین شرکت تولید کننده کنترل فاز در ایران بوده. وجود سه پیچ تنظیم جهت تنظیم زمان تاخیر در وصل / زمان تاخیر در قطع و میزان درصد حساسیت دستگاه این امکان را به کاربر داده تا با اعمال تنظیمات مورد نظر با اطمینان حفاظت از الکتروموتورهای خود را بوسیله این دستگاه انجام دهد. برای خرید محصولات میکرو مکس با ضمانت قیمت و کیفیت به صفحه میکرومکس در سایت plzkala مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *